BLOG: Smalltalk tijdens het sollicitatiegesprek : YES or… | RED POPPY
The Recruiter That Make's You POP!
Ik heb dit bericht gelezen

BLOG: Smalltalk tijdens het sollicitatiegesprek : YES or NO?

WAT IS SMALL TALK?

Smalltalk is meer dan alleen maar wat kletspraat. Het is een krachtig hulpmiddel om een ​​band op te bouwen en een persoonlijke connectie te creëren die je ook memorabeler en sympathieker kan maken, waardoor je meer kans hebt om een ​​positieve indruk achter te laten.

Een informeel gesprek aanknopen met een onbekende levert secundaire informatie op over de gesprekspartner (zoals sociale status, psychologische gesteldheid of herkomst).

WAAROM IS SMALLTALK BELANGRIJK?

Smalltalk is het sociale smeermiddel. Het helpt mensen elkaar op een oppervlakkig niveau te leren kennen, een gemeenschappelijke basis te creëren en een band op te bouwen.

Smalltalk is bedoeld om een ontspannen sfeer te creëren. Vermijd daarom zo veel mogelijk gevoelige onderwerpen.

Je kunt beter praten over gemeenschappelijke interesses.

Het doel is om een comfortabele en gezellige omgeving te creëren waarin iedereen zich op zijn gemak voelt om deel te nemen aan het sollicitatiegesprek.

Tijdens de Smalltalk letten Hr-managers / recruiters op jouw communicatieve vaardigheden, beleefdheid en jouw presentatie. Het geeft hen ook een eerste indruk van jouw persoonlijkheid en jouw vermogen om je op je gemak te voelen in informele situaties.

Als kandidaat kan Smalltalk nuttig zijn om sympathie te wekken, een positief beeld van jezelf neer te zetten en eerste raakvlakken met de interviewer te vinden. Goede Smalltalk-vaardigheden kunnen zo een positieve start van het sollicitatiegesprek mogelijk maken.

INHOUD VAN SMALLTALK?

Kaart vooral acceptabele thema’s aan, die een luchtige communicatie teweeg brengen en discussie vermijden.
V.B. het weer, sport, weekendplannen, een reis, het gezin, …

TIPS VOOR JOU ALS KANDIDAAT

  • Aandachtig luisteren: Let goed op de vragen die aan jou worden gesteld. Dit toont interesse en respect voor jouw gesprekspartner.
  • Oogcontact houden: Behoud oogcontact om zelfvertrouwen en oprechtheid te tonen. Het helpt ook om een persoonlijke band op te bouwen.
  • Niet onderbreken: Laat de ander uitpraten. Onderbrekingen komen onbeleefd over en kunnen een negatieve indruk achterlaten.
  • Informatief, maar beknopt antwoorden: Beantwoord de vragen beknopt en to the point, zonder te veel in details te treden. Smalltalk duurt meestal maar enkele minuten, dus je antwoord moet kort en bondig zijn.
  • Vragen stellen, maar niet de leiding nemen: Je mag gerust vragen stellen, maar onthoud dat je hier solliciteert. Wees vriendelijk en geïnteresseerd, zonder het gesprek te domineren.
  • Glimlachen: Een glimlach toont dat je open en communicatief bent. Dat is precies wat HR-managers willen zien tijdens de Smalltalk. Een vriendelijke houding maakt een positieve indruk.

HOE BEGIN JE ERAAN?

Smalltalk is bijna altijd een vereiste in situaties waarin je mensen voor het eerst ontmoet .

Deze gesprekken zouden voor de meeste mensen vanzelfsprekend moeten zijn. Vervolgens kun je diepere vervolgvragen stellen op basis van hun antwoorden, om de andere persoon te laten weten dat je oprecht geïnteresseerd bent om meer over hem of haar te weten te komen.

Hoe jij als kandidaat kan starten met smalltalk

Als de HR-manager geen Smalltalk-vragen stelt, wat zeer ongebruikelijk zou zijn, kun je het initiatief nemen. In dat geval kun je het gesprek beginnen met een compliment. Bijvoorbeeld:

  • U heeft een heel mooi bedrijfsgebouw.
  • Uw kantoor ziet er erg modern uit
  • Hartelijk bedankt voor de uitstekende routebeschrijving.

Hoe starten de recruiters / HR Managers met smalltalk

Tijdens een sollicitatiegesprek begint de HR-manager vaak de Smalltalk met zulke vragen:

  • Hoe was uw reis?
  • Heeft u ons goed kunnen vinden?
  • Kan ik u iets te drinken aanbieden?

WAT DOE JE BETER NIET TIJDENS SMALLTALK?

  • Negativiteit: Vermijd negatieve opmerkingen, klachten en roddels, zelfs als je er een reden voor hebt (bijvoorbeeld vanwege files). Blijf positief en beleefd.
  • Te veel persoonlijke en intieme details: Vertel niet te veel over jezelf en vermijd het delen van persoonlijke of intieme details.
  • Eigen lof en opschepperij: Vermijd eigen lof en opschepperij. Toon zelfvertrouwen zonder arrogant over te komen.
  • Persoonlijke vragen en flirten: Stel geen te persoonlijke vragen en vermijd flirten. Houd het gesprek professioneel.
  • Gevoelige onderwerpen: Bespreek geen gevoelige onderwerpen zoals religie, politiek, seksualiteit of financiën. Deze kunnen snel tot conflicten leiden.
  • Korte antwoorden: Antwoord niet alleen met "ja" of "nee". Gebruik complete zinnen om het gesprek gaande te houden.
  • Trage reacties en slecht luisteren: Aarzel niet te lang met je antwoorden en luister goed. Wees spontaan en direct om te tonen dat je aandachtig bent.
  • Humor: Vermijd grappen, omdat humor gemakkelijk verkeerd begrepen kan worden. Het sollicitatiegesprek is een serieuze aangelegenheid.
  • Te veel praten: Zenuwachtige mensen hebben de neiging veel te praten om hun spanning te verbergen. Houd je antwoorden kort en bondig om niet te dominant over te komen.
  • Ongewenst advies en discussies: Geef geen ongevraagd advies of verbeteringen en start geen discussies of debatten. Blijf vriendelijk en zakelijk.

Zo, wij denken dat dit je al een heel eind op weg helpt. En voor alle duidelijkheid, smalltalk tijdens een sollicitatiegesprek: YES!

BLOG Smalltalk tijdens mijn sollicitatie yes or no